måndag 2 mars 2009

Kajakprojekt del 11


Nu har det hänt lite med min kajak.
Jag har format fören, känner att formen blev lyckad. Finputs kommer ske senare.









Äntligen!
Min kajak är loss från strongbacken. Ett stort steg i projektet. Nu är det bara de två stringers som sitter närmast kölen kvar. Jag kommer få skarva dessa då jag inte orkar åka och köpa mer fullängds virke en gång till.















Det jag befarat en tid är ett faktum, kölen är böjd! Straxt före sektion 1 svänger kölen av (se bild). Jag kommer givetvis inte (mer troligtvis) skylla på något annat än rent slarv och lathet. Det konstiga är att spetsen på relingen i fören är i linje med resten av kölen.















Lösningen:
På förstävsskivan kommer jag att ta ur en bit för att limma en överbliven bit från en stringer. Jag tänker att om jag breddar förstäven något och förskjuter den så kommer det bli rakt. Kommer även prova att göra en liknande lösning med den främre delen av kölen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar